سبزوار ؛ مهد هندبال ایران

کانون هواداران مهد هندبال ایران

سبزوار ؛ مهد هندبال ایران

کانون هواداران مهد هندبال ایران

نگاهی به بدهی میلیاردی فدراسیون هندبال/داستان غم‌انگیز جامعه هندبال

خداحافظی مهدوی از فدراسیون هندبال نه تنها مشکلی حل نکرد
بلکه منجر به مشکلات عدیده ای در هندبال شد. 
 
نگاهی به بدهی میلیاردی فدراسیون هندبال/ داستان غم‌انگیز جامعه هندبالرفتن ابوالحسن مهدوی (رئیس سابق) از فدراسیون هندبال نه تنها مشکلی را حل نکرد، بلکه حضور سرپرست جدید هم توام با مشکلات عدیده دیگری شد.
2 ماه پیش، سیدابوالحسن مهدوی، پس از حدود یک سال و نیم حضور در رأس فدراسیون هندبال از ریاست این فدراسیون کناره‌گیری کرد و وزارت ورزش کشور، عباسعلی اکبری را به عنوان سرپرست این فدراسیون تا زمان برگزاری انتخابات مجدد ریاست فدراسیون منصوب کرد. این جابجایی نه تنها اوضاع نابسامان هندبال ایران را بهبود نبخشید، بلکه با پیدایش مشکلات عدیده دیگر، اکبری در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها تاکید کرد قصد شرکت در انتخابات را ندارد و در ادامه ریاست این فدراسیون را در سر نمی‌پروراند. حال سئوال مهم این است که آقای سرپرست چرا عطای ریاست فدراسیون را به لقایش بخشیده است؟

نگاهی به بدهی های میلیاردی فدراسیون هندبال
 بدهی‌هایی فدراسیون گذشته روی هم انباشته شد تا امروز سرپرست فدراسیون را با کوهی از مشکلات تنها بگذارد و اکبری برای برپایی انتخابات جدید و پایان سرپرستی  سختش لحظه‌شماری کند.
زمانی که مهدوی به ریاست فدراسیون هندبال رسید ، در نشستی صمیمانه روبروی خبرنگاران نشست و بدهی این فدراسیون را رقمی معادل یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد و از اینکه داوران هندبال، سه سال حقوق نگرفته‌اند ابراز ناراحتی و شرمندگی کرد. آن روز شاید امیدی در دل هندبال‌دوستان برای برطرف شدن بخشی از مشکلات بی شمار این ورزش در کشور روشن شد.

رفته رفته این امیدها به خاموشی گرایید و مشکلی از مشکلات مالی هندبال برطرف نشد که هیچ، این مشکلات مانند یک بیماری مسری  به لیگ هندبال هم سرایت کرد. انصراف تیم ثامن الحجج سبزوار، تیمی پرقدرت و پرمایه از حضور در لیگ برتر، زنگ خطر را برای هندبال داخلی به صدا درآورد. تیم ملی هم هرچند با حضور برادران استکی و برخی لژیونرها گاهی عملکرد قابل قبولی به نمایش گذاشت،  با سرمربی جدید خود، عرفان اسماعیلاگیچ، پس از تیم چند ملیتی قطر میزبان به مقام دوم رقابت‌های انتخابی المپیک دست یافت و عملاً سهمیه ریو 2016 را از دست داد.
کمتر از 2 ماه بعد تیم ملی با عرفان باید در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در منامه بحرین به میدان می‌رفت اما آتش اختلافات درون هندبال ایران این بار بالا گرفت  و غیبت سجاد و اله‌کرم استکی و دانیل کومایش، تیم هندبال ملی ایران را تضعیف کرد. ایمان جمالی هم که تابعیت مجارستان را پذیرفته بود، برای همیشه بازی در تیم ملی ایران را به رویا سپرد تا تیم نصفه و نیمه ایران در گام نخست مغلوب عربستان سعودی شود.

شکست از عربستان هرچند دردناک بود اما ملی‌پوشان مصمم بودند با شکست میزبان به نیمه‌نهایی صعود کنند. حتی فدراسیون هندبال  سجاد استکی را هم به بازی برای تیم ملی راضی کرد اما کارشکنی عرب ها ( بحرینی‌ها) اجازه نداد سجاد پیش از دیدار با میزبان به منامه برسد و با تاخیر  در صدور روادید برای این ستاره هندبال، باعث شد تیم کشورمان مقابل بحرین  شکست دیگری متحمل  شود. از آن پس شاگردان عرفان امیدوار بودند کره جنوبی را شکست دهند و با کسب مقام پنجم آسیا به جام جهانی 2017 فرانسه برسند. ایران کره را شکست داد اما تصمیم عجیب  فدراسیون جهانی که در اواسط برگزاری جام ملت‌های آسیا به کنفدراسیون آسیا  ابلاغ شد، تنها اجازه حضور 3 تیم از آسیا را به علاوه قطر، نایب قهرمان جهان از آسیا  را در جام جهانی می‌داد تا ایران در کنار المپیک، جام جهانی را هم از دست بدهد و همکاری عرفان هم با فدراسیون هندبال به پایان برسد.
به یقین حضور مربیانی مانند بروت ماچک و عرفان اسماعیلاگیچ، هزینه‌های سنگینی برای فدراسیون در بر داشت ،اما کاش اکبری هم مانند مهدوی، چشم در چشم خبرنگاران، صادقانه از رقم نهایی بدهی‌های فدراسیون هندبال صحبت می کرد. او تنها در گفت و گویی به بدهی میلیاردی فدراسیون هندبال اشاره کرد اما رقمی را اعلام نکرد.

حالا خبرهایی از حضور یکی از بانک‌های کشور به عنوان حامی مالی فدراسیون هندبال به گوش می‌رسد. در بدترین شرایط، حتی اگر بدهی‌های فدراسیون از زمان حضور مهدوی در فدراسیون، دوبرابر هم شده باشد، بازهم این مبلغ نبایدبه  هندبال کشور زیانی وارد کند.  هندبالی که لیگ برترش به دلیل حضور نیافتن حامیان مالی به آبان ماه موکول شد. باید منتظر پایان داستان این هندبال ماند و به نظاره نشست که آیا، اکبری در زمان سرپرستی‌اش می‌تواند باری از روی دوش این فدراسیون بردارد، یا همه چیز به انتخاب رئیس جدید ختم خواهد شد.


منبع: سایت باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد