سبزوار ؛ مهد هندبال ایران

کانون هواداران مهد هندبال ایران

سبزوار ؛ مهد هندبال ایران

کانون هواداران مهد هندبال ایران

ثامن الحجج مشهد

علیرضا حبیبی در گفتگو با ایسنا


سرمربی تیم هندبال ثامن‌الحجج(ع) مشهد در ایسنا:
قهرمانی سبزوار یا مشهد، فرقی نمی‌کرد
داشتن لیگ پویا کلید ورود به عرصه بین‌الملل است
اهل سکوت نیستم اما نمی‌خواهم به ضرر هندبال صحبت کنم

سرمربی تیم هندبال ثامن‌الحجج(ع) مشهد با حضور در ایسنا در خصوص فصل گذشته لیگ برتر و آینده هندبال ایران از گفتنی‌ها و نگفتنی‌های هندبال ایران گفت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، علیرضاحبیبی سرمربی سابق تیم ملی و سپاهان اصفهان و مربی حال حاضر تیم ثامن‌الحجج(ع) مشهد با حضور در ایسنا در خصوص ارزیابی خود از مسابقات لیگ برتر در فصل گذشته اظهارکرد: درابتدای سال 90 تیم اعتماد ایرانیان توانست باکسب عنوان نایب‌قهرمانی درلیگ دسته یک باشگاه‌های کشور به لیگ برتر راه پیدا کند؛ پس از ادغام موسسه اعتماد ایرانیان با بانک قوامین، اتفاقات و مشکلاتی که رخ داد، موجب شد تیم اعتماد ایرانیان تا مرزانحلال پیش رود.

وی ادامه داد: شرایط بسیاربحرانی و اسفناکی شکل گرفته بود تا جایی که یک هفته پیش از آغاز مسابقات قرار شد تیم اعتماد ایرانیان منحل شود.

حبیبی خاطرنشان کرد: این اتفاقات به دلیل ادغام موسسه مالی اعتماد ایرانیان با بانک قوامین بود که با تغییرسیاست‌های مدیران این موسسات رخ داد و ما در واقع هیچ حامی مالی پیش از شروع مسابقات نداشتیم.

وی با اشاره به حمایت موسسه ثامن‌الحجج(ع) از این تیم، اضافه کرد: با حمایت موسسه مالی واعتباری ثامن‌الحجج(ع) و دکتر میرعلی، حامی دلسوز ورزش استان و کشور، تیم هندبال مشهد تحت پوشش مالی قرار گرفت تا مشهد مقدس تنها نماینده خود را بعد از سال‌ها جهت حضوردر لیگ برتر هندبال از دست ندهد.

حبیبی تصریح کرد: این حمایت درابتدا تنها به خاطر حفظ سهمیه مشهد در لیگ برتر هندبال کشور بود.

  هدف تنها حفظ سهمیه بود

سرمربی اسبق تیم ملی هندبال با بیان اینکه تیم ثامن‌الحجج(ع) مشهد در ابتدا مدعی قهرمانی نبود، افزود: در ابتدا هدف ما حفظ سهمیه لیگ برتری مشهد بود اما با ادامه مسابقات و شروع خوبی که داشتیم به پیروزی رسیدیم، خوشبختانه این روند ادامه یافت و با توجه و حمایت موسسه ثامن‌الحجج(ع)، چند بازیکن تیم ثامن سبزوار و دو بازیکن خارجی نیز به ما ملحق شدند که باعث هماهنگی بیشتر تیم و در نهایت کسب عنوان نایب‌قهرمانی مشهد درلیگ برتر شد.


 جنگ سخت در بالای جدول

حبیبی در خصوص ارزیابی خود از مسابقات لیگ برتر سال گذشته، گفت: تیم‌های حاضر شده در این مسابقات را می‌توان به سه دسته بالای جدول، میانه و پایین جدول تقسیم کرد که البته نتایج غیرمنتظره نیز در این میان رخ می‌داد.

وی افزود: دوسال است که قهرمانی لیگ را تفاضل گل بین تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان و ثامن‌الحجج(ع) سبزوار و ثامن‌الحجج(ع) مشهد مشخص می‌کند با این حال زمانی که سرمربی فولاد مبارکه بودم دو هفته پیش از پایان رقابت‌ها پیروزی فولاد مسجل بود؛ اگر به جدول بازی‌ها دقت کنیم فاصله تیم سپاهان که در جایگاه سوم جدول قرار دارد، با تیم چهارم جدول بیش از 12 امتیاز است.
حبیبی با اشاره به برنامه‌های خود برای کسب پیروزی در لیگ برتر سال گذشته، اظهار کرد: هیچوقت انگیزه و امید خود را از دست ندادیم و تمام تلاش ما کسب قهرمانی بود، خوشبختانه علی‌رغم تمام مشکلات در این لیگ به پیروزی دست یافتیم.

تلاش برای قهرمانی

وی یادآور شد: این پیروزی‌ها باعث توجه بیشتر مسوولین و حامیان مالی به تیم ثامن‌الحجج(ع) مشهد شد، تا جایی که توانستیم در نیم‌فصل ابتدایی لیگ از حضور یک بازیکن خارجی بهره‌مند شویم و در نیم‌فصل دوم لیگ نیز یک بازیکن خارجی دیگر به تیم اضافه شود؛ همچنین تیم ثامن‌ مشهد با حضور در تورنمنت بین‌المللی کشور قطر در ابتدای فصل و برپایی اردوی آمادگی در جزیره کیش بین نیم‌فصل رقابت‌های لیگ برتر، به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی کشور مطرح شد.

 شکست بی‌سابقه تیم سپاهان اصفهان از مشهد

سرمربی تیم هندبال ثامن‌الحجج(ع) مشهد ادامه داد: تیم ثامن‌ مشهد در دور رفت رقابت‌ها به عنوان صدرنشین گروه شناخته شد و توانست تیم فولاد مبارکه سپاهان را با اختلاف 12 امتیاز شکست دهد که در طول تاریخ هندبال کشور بی سابقه بود.

حبیبی خاطرنشان کرد: در دور برگشت بازی‌ها موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج(ع) حمایت بیشتری از ما داشت و با توجه به بازیکنان مصدوم تیم، مجوز در اختیار گرفتن یک بازیکن خارجی به ما داده شد که در 6 بازی آخر فصل از حضور وی استفاده کردیم.

وی تصریح کرد: روند پیروزی‌های این تیم ادامه یافت و نتایج آن تاثیرات زیادی در هندبال استان گذاشت، تاجایی که تیم‌های ثامن‌الحجج(ع) مشهد و سبزوار توانستند به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا راه یابند.

 تغییر قهرمان فصل

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص اختلافات پیش آمده در رابطه با قهرمانی تیم ثامن‌الحجج(ع) سبزوار اظهار کرد: به دلیل انصراف تیم فولاد مبارکه سپاهان از حضور در بازی نهایی نتیجه بازی‌ها به قضاوت کمیته انضباطی واگذار شد و فولاد مبارکه سپاهان حذف شد؛ دراین میان جایگاه تیم‌ها تغییر کرد و تیم‌های ثامن‌الحجج(ع) سبزوار و مشهد با تفاضل گل رتبه‌های اول و دوم جدول را کسب کردند و شاید خیلی هم فرقی نمی‌کرد که کدام تیم قهرمان می‌شود چون هر دو تیم از یک خانواده و یک استان بودیم.

سرمربی سابق تیم ملی هندبال در خصوص تصمیم کمیته انضباطی مبنی بر حذف تیم فولاد مبارکه سپاهان از رقابت‌های لیگ برتر کشور، گفت: در حال حاضر من مربی تیم ثامن‌الحجج(ع) مشهد هستم و اتفاقی که برای تیم فولاد مبارکه رخ داد و حذف آن در تعیین قهرمان تاثیرگذار بود، نتیجه تصمیم کمیته انضباطی و فدراسیون هندبال است که به من ارتباطی ندارد.

 سبزوار یا مشهد، فرقی نمی‌کرد

وی خاطرنشان کرد: مهمترین اتفاق کسب موفقیت برای تیم‌های ثامن‌الحجج(ع) مشهد و سبزوار بود و برای من فرقی ندارد که کدام تیم در رتبه نخست گروه قرار گیرد چرا که هر دو تیم از یک خانواده بوده و عملکرد شایسته‌ای را نسبت به سایر رقبا در مسابقات لیگ ازخود به نمایش گذاشتند.

حبیبی تصریح کرد: مهمترین مساله صعود دو تیم خراسانی به رقابت‌های قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا است.

 ثامن‌الحجج(ع) بهترین باشگاه ورزشی کشور است

وی در پاسخ به این سوال که برای فصل جدید نیز در تیم ثامن‌الحجج(ع) مشهد حضور دارد، گفت: تاکنون اطلاعی در خصوص سیاست‌های باشگاه برای فصل آتی به دست من نرسیده ولی امیدوارم تیم هندبال ثامن‌الحجج (ع) مشهد چه با حضور من و چه بدون حضورم افق‌های روشنی را پیش رو داشته باشد و شاهد موفقیت‌های روزافزون این تیم که حاصل زحمات و تلاش‌های فراوانی بوده، باشم.

سرمربی اسبق تیم ملی هندبال کشورمان حضوردر تیم ثامن‌الحجج (ع ) مشهد را افتخاربزرگی دانست و اضافه کرد: به نظر من در حال حاضرثامن‌‌الحجج(ع) مشهد بهترین باشگاه ورزشی کشوراست که با دیدگاه‌های روشن و حمایت از جوانان کشور و فراهم نمودن کلیه امکانات و انجام تعهدات به موقع، به عنوان یک قطب بزرگ ورزشی در کشور تبدیل شده است.


 شروع زودتر از موعد لیگ در فصل آینده

وی ادامه داد: با این حال به خاطر دو رخداد مهم هندبال در سطح بین‌المللی، بازی‌های لیگ امسال زودتر و در تیرماه شروع خواهد شد و تیم‌ها باید هر چه سریع‌تر برنامه‌های خود را به فدراسیون هندبال ارائه دهند چراکه قرعه‌کشی بازی‌ها در خرداد ماه سال جاری انجام خواهد شد.

وی افزود: تیم‌هایی که می‌خواهند در لیگ برتر حاضر شوند باید تمرینات خود را آغاز کرده و به جذب بازیکن بپردازند.

حبیبی با اشاره به دو رویداد بین‌المللی هندبال کشور، خاطرنشان کرد: تیم ملی ما باید در مهر ماه در مسابقات غرب آسیا شرکت کرده و دربهمن ماه نیز در مسابقات جام ملت‌های آسیا که رقابت‌های انتخابی برای جام جهانی محسوب می‌شود نیز شرکت کند.

وی گفت: از چند هفته گذشته اردوی تیم ملی آغاز شده و بازیکنان کشورمان در حال آماده‌سازی برای این مسابقات هستند.

 کسب آمادگی برای حضور مقتدرانه در آسیا

سرمربی تیم ثامن‌الحجج(ع) مشهد با بیان اینکه تاکنون از طرف باشگاه صحبتی برای حضورش دراین تیم به عنوان مربی با وی نشده است، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد این تیم در مسابقات آسیایی نیز به مقام برسد، نیاز به حمایت و تقویت بیشتری دارد و بازیکنان داخلی از پشتوانه برخوردار شوند؛ علاوه بر این باید بازیکنان تراز اول خارجی جذب تیم شوند و برنامه‌های آمادگی و تدارکاتی خوبی را پشت سر گذارند.

حبیبی تصریح کرد: برخی از بازیکنان خارجی برای حضور در لیگ ایران از سطح خوبی برخوردارند اما برای حضور در مسابقات آسیایی باید بازیکنان تراز اول خارجی را جذب نمود.

وی ادامه داد: جام باشگاه‌های آسیا قرار است در اواخر آبان و اوایل آذر ماه برگزار شود که هنوز تاریخ و محل دقیق آن قطعی نشده است.

 عملکرد ثامن‌الحجج(ع) سبزوار خوب بود

سرمربی تیم هندبال ثامن‌الحجج(ع) مشهد در خصوص ارزیابی خود از وضعیت تیم ثامن‌ سبزوار و عملکردش در جام باشگاه‌های آسیا، به ایسنا گفت: این تیم تنها با یک باخت و دو تساوی در کارنامه خود، عملکرد خوبی داشت اما به دلیل قرعه سختی که به سبزوار خورده بود و بدشانسی‌هایی که آورد نتوانست درجمع 4 تیم برترحضورداشته باشد.

 سرمربیگری تیم ملی را قبول نکردم

حبیبی در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان سرمربی درتیم ملی حضور خواهد یافت، تصریح کرد: پیش از انتخاب رافائل، برای احراز سرمربی‌گری تیم ملی از سوی فدراسیون هندبال دعوت شدم که با توجه به شرایطی که داشتم از آن انصراف دادم و هم‌اکنون رافائل سرمربی ثامن سبزوار، هدایت تیم ملی را برعهده دارد و برای وی و تیم ملی کشورمان آرزوی موفقیت و پیروزی دارم.

 در خصوص اتفاقات فدراسیون صحبت نمی‌کنم
 
وی همچنین در پاسخ به درخواست خبرنگار ایسنا برای اظهار نظر در مورد فعالیت‌های فدراسیون هندبال و اتفاقات و کناره گیری‌ها در کمیته‌های این فدراسیون، تصریح کرد: شواهد و قراین خود گویا وضعیت فدراسیون است و من در این رابطه صحبت نمی‌کنم.

 اهل سکوت نیستم اما نمی‌خواهم به ضرر هندبال کشور باشد

حبیبی افزود: من اهل سکوت نیستم اما سعی من در این است که مشکلات هندبال به صورت درون‌سازمانی و بین جامعه هندبال و رو در رو حل شود و علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن این مسائل ندارم؛ این اظهار نظرها در نهایت به ضرر هندبال تمام خواهد شد چرا که هندبال از حمایت کمی برخوردار است، برای من شان و منزلت هندبال مهم است البته صحبت‌های خودم را خواهم کرد ولی در جلسات فدراسیون حرف‌های خود را می‌زدم.

 ظرفیت میزبانی مسابقات جهانی را داریم

سرمربی اسبق تیم ملی هندبال ایران ارزیابی خود را در خصوص ظرفیت ایران برای میزبانی مسابقات جهانی هندبال تشریح کرد و افزود: ایران ظرفیت بالایی در مسایل زیادی دارد، داشتن ظرفیت‌های بالا با قابلیت استفاده از آن متفاوت است، ما باید از قابلیت‌های استفاده از امکانات بهره‌مند باشیم و این مساله همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های کشور را می‌طلبد؛ در درجه اول وزارت ورزش و جوانان و پس از آن فدراسیون و سایر نهادها باید فضا و امکانات را برای میزبانی آماده کنند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت ما محدودیت‌هایی داریم که کمی میزبانی برگزاری مسابقات جهانی را دشوار می‌سازد اما با مشکلاتی که وجود دارد این مساله امکان‌پذیر خواهد بود در حال حاضر قابلیت بهره‌مندی از امکانات کم است در غیر این صورت ما می‌توانیم میزبان خوبی برای مسابقات جهانی باشیم.

ایران هنوز به المپیک راه نیافته است

حبیبی در خصوص وضعیت تیم هندبال ایران با اشاره به مهمترین مقام این تیم، اظهارکرد: بهترین مقامی که ایران توانسته در جهان کسب کند در المپیک آسیایی گوانگجو چین در سال 2010 بود که نایب‌قهرمان مسابقات شد اما متاسفانه در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی و المپیک، تیم کشورمان هیچگاه شانس حضور پیدا نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: درسال گذشته نیز ما در مسابقات انتخابی المپیک در کره جنوبی شرکت کردیم که با تفاضل گل به مقام سوم رسیدیم، تیم کره توانست مستقیما به المپیک راه‌ یابد، تیم دوم ژاپن بود که درمرحله پلی‌آف حذف شد و تیم سوم نیز ایران بود.

سرمربی تیم هندبال ثامن‌الحجج(ع) مشهد ادامه داد: با این حال ایران در رده بزرگسالان سابقه‌ای برای حضور در المپیک نداشته اما نوجوانان و جوانان ما از ظرفیت خوبی برخوردارند و مقام‌های بین‌المللی زیادی کسب کرده‌اند.

 با تیم‌های آسیایی دیگر اختلاف چندانی نداریم

حبیبی با بیان اینکه اختلاف تیم هندبال ایران با سایر تیم‌های آسیایی کم شده است، خاطرنشان کرد: درگذشته تیم هندبال ایران اختلاف زیادی با تیم‌های آسیایی مانند کره و ژاپن داشت که این اختلاف به شدت کمرنگ شده است، درمسابقات گوانگجو چین مدعی قهرمانی و رقیب سرسختی برای کشورهای مختلف بودیم.

وی تصریح کرد: درنیمه اول بازی با کره بازنده بودیم اما در نیمه دوم برنده بازی تیم ایران بود که متاسفانه درمجموع نتیجه این مسابقه به تیم کره واگذار شد اما باید توجه داشت که تاکنون تیمی نتوانسته بود حتی برای یک نیمه کره را شکست دهد.

 ایران مدعی قهرمانی آسیا است

حبیبی گفت: ایران در جایگاه یک مدعی قهرمانی در آسیا قرار گرفته است در حال حاضر جایگاه ما متفاوت شده و کشورها حساب ویژه‌ای برای تیم ما بازکرده‌اند با این حال ایران تنها از ظرفیت‌های ملی و بومی خود استفاده می‌کند.

 هندبالیست‌های ایران در باشگاه‌های مطرح جهان

سرمربی اسبق تیم ملی هندبال اضافه کرد: در حال حاضر بازیکنان خوبی در کشور ما فعالیت می‌کنند که توانایی حضور درتیم‌های مطرح جهان را دارند؛ هم‌اکنون 5 بازیکن ایرانی در لیگ قطر، 5 بازیکن در عراق و یک بازیکن ایرانی در اروپا به سر می‌برند، علاوه بر این پتانسیل بیشتری برای حضور سایربازیکنان خوب ایرانی در تیم‌های مطرح دنیا موجود است.

 تنها لژیونر ایرانی در برجسته‌ترین باشگاه جهان

سرمربی تیم هندبال ثامن‌الحجج(ع) مشهد با اشاره به حضور ایمان جمالی در لیگ اروپا، گفت: ایمان جمالی به عنوان تنها لژیونر ایران در برجسته‌ترین باشگاه جهان و به عنوان بازیکن باارزش فوق‌العاده در یکی از باشگاه‌های اروپایی شناخته شده است که چهل و دومین بازیکن جهان محسوب می‌شود، وی دومین آقای گل جهان در مسابقات جام جهانی جوانان بوده و دومین گلزن لیگ هندبال مجارستان و یکی از گلزنان مطرح در جام باشگاه‌های اروپا نیز هست.

وی افزود: به امبد خدا در آینده بازیکنان دیگری نیز به لژیونرها اضافه خواهد شد همان‌طور که به همراه من در سفر مجارستان به دعوت باشگاه وسپرم، سید علیرضا موسوی نیز حضور داشت که از وی نیز تست‌هایی به عمل آمد، می‌توان گفت حضور ایمان جمالی باعث شد تا ایران در اروپا شناخته شود و حتی در سایت فدراسیون اروپا مصاحبه‌ای با جمالی زده شد که او را بازیکن با ارزشی عنوان کردند.

وی با بیان اینکه دریچه ورود بازیکنان ایرانی به عرصه‌های بین‌المللی باز شده، اظهار کرد: در حال حاضر توجه به هندبالیست‌های ایران بیشتر شده که حفظ  و افزایش این توجه وابسته به مدیریت و برنامه‌ریزی خوب و دقیق است.

 داشتن لیگ پویا کلید ورود به عرصه بین‌الملل است

حبیبی ادامه داد: مدیریت و برنامه‌ریزی و داشتن اردوهای به هم ‌پیوسته و لیگی پویا می‌تواند به این امر کمک کند تا بتوانیم سطح فنی و کیفیت هندبال را ارتقا دهیم و دارای تیم ملی خوب و قدرتمندی باشیم.

وی در خصوص میزبانی کشور قطر برای مسابقات جام جهانی هندبال 2015، خاطرنشان کرد: این تیم هم‌اکنون سرمربی و مربی تیم ملی اسپانیا که نایب‌قهرمان جهان است را به مدت سه سال در اختیار گرفته تا بتواند آمادگی کاملی در خود ایجاد کند، قطر با اهدای تابعیت به بهترین بازیکنان جهان، آن‌ها را تبعه کشور خود کرده و تیمی فوق‌العاده ایجاد کرده و می‌خواهد تا سال 2015 خود را یک مدعی نشان دهد.

به خاطر مشکلات مالی بهترین بازیکنان‌مان راهی کشورهای عربی شدند

سرمربی تیم هندبال ثامن‌الحجج(ع) مشهد تصریح کرد: موفقیت قطر نتیجه برنامه‌ریزی و صرف هزینه است اما متاسفانه بازیکنان هندبال ما به خاطر مشکلات مالی به کشورهای دیگر می‌روند؛ در حال حاضر چند نفر از بهترین بازیکنان ما به خاطر حضور در قطر و عراق در اردوی تیم ملی حضور ندارند و حتی پیشنهاد تبعه شدن نیز به آن‌ها داده شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه، ا... کرم استیکی، سجاد استیکی، رضا جعفرنیا، میلاد مسائلی، امیرحسین شیرانی و مهدی شیرانی 6 بازیکن ملی‌پوشی هستند که به دلیل حضور در لیگ قطر و عراق در لیگ برتر ایران حضور ندارند و حتی دیگر در تیم ملی نیز حاضر نشده‌اند.

 مشکلات مالی هندبال کشور را در خطر انداخته است

حبیبی در بخش بعدی این گفت‌وگو با ایسنا مهمترین مشکل هندبال کشور را نبود حامی مالی دانست و افزود: در حال حاضر بازیکنان خوبی در تیم‌های کرمان، تبریز، قزوین، اراک و تهران حضور دارند که متاسفانه به دلیل نبود حمایت‌ها و قراردادهایی با سقف مالی اندک به حقوق خود نمی‌رسند و امنیت کاری ندارند.

وی اضافه کرد: باید راه‌کارهایی مانند پخش مستقیم تلویزیونی بازی‌ها ایجاد شود تا باعث دلگرمی صاحبان صنایع و حامیان مالی شده تا بتوانند به عنوان اسپانسر از تیم‌ها حمایت کنند.

 هندبال به حمایت بیشتری نیاز دارد

سرمربی سابق تیم هندبال کشورمان ادامه داد: حمایت رسانه‌ها و پخش مستقیم تلویزیونی در جذب اسپانسر موثر بوده علاوه براین برخی روابط نیز در رشد باشگاه‌ها تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال وزارت ورزش و جوانان می‌تواند با وارد کردن فشار به برخی از ارگان‌هایی که توان مالی بالایی دارند، آن‌ها را مکلف به تیم‌داری کند.

حبیبی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از باشگاه‌ها به خاطر مشکلات مالی از حضور بازیکنان تراز اول در تیم‌های خود محروم هستیم.

درپایان از تمامی حمایت‌ها و توجه پدرانه‌ای که دکترمیرعلی، مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج(ع) و مجموعه کارکنان این موسسه، اصغر سهمی، مدیریت تیم و کلیه همکاران و بازیکنان، هوادارن پرشور و اصحاب رسانه‌ها، اداره کل ورزش و جوانان و هیات هندبال خراسان رضوی نسبت به تیم هندبال ثامن الحجج (ع)  که در کسب موفقیت‌های این تیم ابرازداشته‌اند کمال قدردانی و تشکر را دارم.


انتهای پیام
   
ارسال خبر به دوستان

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد