سبزوار ؛ مهد هندبال ایران

کانون هواداران مهد هندبال ایران

سبزوار ؛ مهد هندبال ایران

کانون هواداران مهد هندبال ایران

الله الله الله استکی

گفتگوی صمیمی و خواندنی بیجاری و الله کرم


اگر باشگاه ثامن‌الحجج(ع) در این سال‌ها نبود شاید هندبال از بین می‌رفت

 

 بعد از مسابقات هندبال قهرمانی آسیا، ملی‌پوشان ایران در حالی به کشور بازگشتند که به قول خودشان همه مسئولان خواب بودند. هندبالیست‌های ایران امید داشتند تا با جهانی شدن، نگاه مسئولان و مدیران کلان کشور را نسبت به هندبال تغییر دهند اما حالا همچنان از رویکرد سازمان ورزش دلخور هستند.


ا...کرم استکی، ملی‌پوش هندبال ایران در این‌باره گفت: «ما می‌دانستیم که استقبال ویژه‌ای از ما به عمل نمی‌آید. مسئولان فدراسیون ما رابطه آنچنان قوی‌ای ندارد که بتواند مسئولان را برای استقبال از تیم به فرودگاه بکشاند. انتظار زیادی نداشتیم. برای هندبال این موضوع همیشه همین بوده است. قبلا در گوانگجو هم دوم شدیم و اتفاقی نیفتاد. کسی کنار هندبال نیست. فردی که 4 نفر حرفش را بخوانند در هندبال نیست.»

در همین خصوص مهدی بیجاری، دیگر ملی‌پوش هندبال کشورمان گفت: «مراسم استقبال از تیم ملی در شان ملی‌پوشان ایران نبود. از مردم نمی‌توان انتظار داشت که ساعت 3 بامداد برای استقبال به فرودگاه بروند ولی مسئولان از چه راهی سرکار هستند؟» او ادامه داد: «شاید در فدراسیون ما فردی نیست که برش داشته باشد. بازی ایران و چین پخش نشد. به جای آن والیبال باشگاهی را پخش کردند! کوزه‌گری گفت باید به حساب صداوسیما پول می‌ریختیم تا این مسابقه را پخش می‌کردند! آیا برای پخش بازی‌های تیم ملی باید صداوسیما پول طلب کند؟! آیا صداوسیما و دوستان فعال در آن لَنگ چند میلیون تومان هستند؟! نمی‌دانم شاید ما تخصصی در مدیریت نداریم و نمی‌دانیم این پول‌ها برای چیست؟!»

 در ادامه استکی به مشکلات مالی هندبال اشاره کرد و گفت: «ما 15 روز اردو رفتیم و 360 هزار تومان گرفتیم. یک اردو هم 250 هزار تومان. در تورنمنت قطر 150 دلار و در بحرین هم 300 دلار گفتیم. در نهایت پاداش جهانی شدن هم 500 دلار بود؛ یعنی جمعا 4 میلیون تومان از ابتدای اردوها گرفتیم. بودجه فدراسیون ما طوری است که ما باید 70هزار دلار خرج هتل می‌کردیم، آن هم باشگاه ثامن‌الحجج(ع) داده است؛ یعنی وزارت ورزش هیچ هزینه‌ای برای اعزام تیم به مسابقات آسیایی نکرده است.

تیم ملی هندبال ایران در مجموع با 86 هزار دلار سهمیه جهانی گرفته است. حالا مربی اسپانیایی تیم ملی قطر 70 هزار یورو حقوق می‌گیرد. بعد بازیکنان ما اینچنین مقابل حریف خود بازی می‌کنند.»

استکی در مورد دیدارهای تدارکاتی اظهار داشت: «تیم‌های عربی از 4 ماه قبل از شروع مسابقات اردوها را آغاز کردند. در اسپانیا، مجارستان و مصر بازی‌های خوبی داشتند. ما در حسرت بازی خوب با تیم‌های مطرح بودیم تا ضعف‌های خود را بشناسیم. باز هم با این همه ستاره از ایران می‌ترسیدند. در همین خصوص مهدی بیجاری گفت: «اردوهای ما دقیقه 90 بودند. تیم‌هایی مثل بحرین و قطر رفتند در اروپا آماده شدند بعد آمدند یک جام چهارجانبه گذاشتند و تیم ایران را هم دعوت کردند تا بفهمند ایران چگونه است. تازه آن اردو شد تدارکات تیم ملی ایران.»

مهدی بیجاری به مشکلات هندبال اشاره کرد و افزود: «اصفهان یکی از قطب‌های سازنده هندبال ایران بود، از هم پاشید. این ضعف است. خدمت کردن در یک جامعه در یک جمع، فقط رئیس بودن نیست. اگر کسی نمی‌تواند رئیس باشد کار دیگری انجام دهد. 3 سال قبل ما منت این و آن را می‌کشیدیم که دست ما را در یک باشگاه عربی بند کنند زیرا هیچ کس نبود که در هندبال سرمایه‌گذاری کند. وضعیت زندگی نابسامانی داشتم. حالا هم خیلی‌ها این شرایط را دارند. به هم ریخته بودیم تا مدیرعامل ثامن الحجج(ع) ما را دعوت کرد و دستمان را گرفت. تا عمر دارم برای او کار می‌کنم. نه تنها من بلکه دست خیلی از ملی‌پوشان هندبال را گرفت.

همه ما به این شخص بدهکار هستیم. او به هندبال احتیاجی ندارد اما انسانیت این مرد آنقدر بزرگ است که نگذاشت یک ورزش در ایران زمین بخورد.

اگر باشگاه ثامن‌الحجج(ع) در این سال‌ها نبود شاید هندبال از بین می‌رفت. آن‌ها در سبزوار به هندبال بها می‌دهند. مدیرعامل ثامن‌الحجج(ع) نیازی به تبلیغات در این ورزش نداشت، دلش به حال این ورزش سوخت. دستش را روی سر هندبالیست‌ها کشید. واقعا دلسوزانه کار کرد. خود من در قطر بازی می‌کردم، او مرا به ایران آورد و در باشگاه ثامن الحجج(ع) جای داد. خیلی‌ها وقتی می‌بینند در هندبال نمی‌توانند زندگی خود را بگذرانند هندبال را رها می‌کنند.»

 استکی در این خصوص ادامه داد: «در هندبال از این خبرها نیست که مثل والیبال و بسکتبال قراردادهای باشگاهی بالا برود. حالا چون تیم ملی موفق بوده باشگاه‌ها بیایند برای فصل بعد قرارداد بیشتری ببندند.

مسئولان بدانند که در هندبال پول نیست. تیم ملی برای هندبالیست منفعت مالی ندارد. خیلی از بازیکنان هندبال ایران متاهل و مستاجر هستند. ما بعد از سومی در آسیا نفری 1.5 میلیون تومان گرفتیم.»

بیجاری در ادامه به انتقاد از برنامه 90 پرداخت و گفت: «آقای فردوسی‌پور تویی که از ورزش پول درمی‌آوری واقعا عادل باش! بگذار به درد خودمان بمیریم! از نظر فنی به موضوع نگاه کن. همه چیز را خواهی فهمید.

بحرینی‌ها با آن حرکت به عنوان تیم اول صعود کردند. آقای فردوسی‌پور تو از هندبال چه می‌دانی که این حرف را می‌زنی و جای روحیه دادن ما را تخریب می‌کنی؟! آیا این حق است که تو ناآگاهانه در صداوسیما تیم ملی ایران را تخریب کنی؟! شبکه 3 که تو نماینده آن هستی اصلا برنامه‌های تیم ملی را در مسابقات پوشش نداد.

 برای تیم ملی کشورش هیچ کمکی نکرد. بعد در یک برنامه فوتبالی ما را تخریب هم کرد. این موضوع واقعا جای تاسف دارد.» او بار دیگر به پخش نشدن بازی ایران و چین اشاره کرد و با انتقاد از شبکه سوم سیما گفت: «شبکه 3 هم که اصلا خبری از ما نگرفت. شاید یک نفر کانال دیجیتال نداشته باشد. نباید خبردار شود که تیم ملی در مسابقات آسیایی چه کرد؟

استکی در این باره اضافه کرد: «شاید اگر شبکه سوم سیما این مسابقات را پخش می‌کرد چنین بی‌مهری‌هایی نمی‌شد. مردم می‌دیدند که تیم ملی کشورشان چگونه جنگید تا مدال آسیایی را بدست آورد.» مهدی بیجاری در پایان گفت: «از رئیس‌جمهور عزیز می‌خواهم که یک‌بار هم جامعه بدبخت و سیل‌زده هندبال را ببینند

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد